Manifesti yhteisen muotoilukulttuurin puolesta

Annaleenan kynästä

Manifesti yhteisen muotoilukulttuurin puolesta

Syksy on ollut minusta aina kutkuttavaa aikaa. Lapsena syksyn jokavuotinen kohokohta oli matka Jurvasta Helsinkiin Habitare-messuille vanhempieni kanssa. Messukeskus näyttäytyi pienen lapsen silmin valtavalta ja väkijoukot jännittäviltä. Teini-ikäisenä pääsin myös siskoni kanssa hommiin: jaoimme cocktail-tikkuja ja tarjoilimme viiniä messuosastolla. Sohvapöydät olivat täynnä tuhkakuppeja ja ihmisten keskinäinen seurustelu kuului olennaisena osana tapahtumaan.

”Lapsena syksyn jokavuotinen kohokohta oli matka Jurvasta Helsinkiin Habitare-messuille vanhempieni kanssa. Messukeskus näyttäytyi pienen lapsen silmin valtavalta ja väkijoukot jännittäviltä.”

Messut olivat tuohon aikaan, 90-luvulla tarkoitettu alan ammattilaisille ja siellä esiteltiin aina uusi mallisto jälleenmyyjille. Habitare oli erittäin tärkeä tapahtuma designalan toimijoille, ja oikeastaan ainoa kohtaamispaikka alan tekijöiden kesken.

Tänä päivänä liiketoimintamallimme on muuttunut, emmekä enää etsi jälleenmyyjiä. Samaan aikaan messujen tarve on muuttunut, mutta Habitarella on edelleen tärkeä rooli. Nykyään se on merkittävä kohtaamispaikka sekä asiakkaiden että alan tekijöiden ja erityisesti nuorten muotoilijoiden kesken. Siellä myös lanseerataan uutuuksia ja inspiroidaan sisustajia.

”Monet kokevat muotoilun edelleen vain pienen, varakkaan porukan omana juttuna, vaikka oikeasti muotoilu koskettaa meistä ihan jokaista ikään tai pankkitilin saldoon katsomatta. Muotoilu pitäisi mielestäni ymmärtää osana arkea, joka ulottuu kaikille elämänalueille.”

Samaan aikaan messut konseptina ovat mielestäni tällä hetkellä murroksessa. Vastuullisuusnäkökulmasta tarkasteltuna mietin voisiko messujen lokaatiota ajatella uudesta näkökulmasta ja voisiko tila olla inspiroiva jo itsessään? Silloin ei tarvitsisi käyttää niin paljon luonnonvaroja messuosastojen rakentamiseen. Meille on esimerkiksi aina ollut luontevaa kutsua ihmisiä kylään luoksemme Annankadulle. Habitaren kaupungille yritysten showroomeille rantautuva satelliittitapahtuma on siksi erityisen tervetullut. Olen itse aina nauttinut esimerkiksi Milanossa enemmän kaupungilla tapahtuvista mielenkiintoisista näyttelyistä kuin itse messuista.

Kävijän näkökulmasta katsottuna syksyn Helsingin designtapahtumien kenttä on pirstaloitunut ja mielestäni koko alaa vaivaa hienoinen nurkkakuntaisuus. Toivoisinkin, että tekisimme tulevaisuudessa enemmän yhteistyötä alan toimijoiden kesken ja ajattelisimme samalla myös koko muotoilun kenttää kokonaisvaltaisemmin.

Monet kokevat muotoilun edelleen vain pienen, varakkaan porukan omana juttuna, vaikka oikeasti muotoilu koskettaa meistä ihan jokaista ikään tai pankkitilin saldoon katsomatta. Muotoilu pitäisi mielestäni ymmärtää osana arkea, joka ulottuu kaikille elämänalueille. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna designalan messujenkaan ei mielestäni tarvitsisi rajautua vain sisustusalan toimijoihin.

Jätän mielelläni tupakansavuiset messuhallit muistoihin, mutta jotain hyvääkin näen ysärimessujen tavassa yhdistää viini ja rento seurustelu muotoilutapahtumaan. Visiossani tulevaisuuden messut voisivat olla elämyksellinen tapahtuma, joka tarjoaa hyvää muotoilua kaikilta elämän alueilta. Messuilla voisi designalan toimijoiden lisäksi olla leipomoita, ravintoloita, viinibaareja ja kukkakauppoja. Kodin sisustuksen lisäksi kävijät voisivat inspiroitua myös taiteesta ja muodista. Nämä kaikki asiat kuuluvat mielestäni olennaisena osana hyvää kotia ja arkea.

”Visiossani tulevaisuuden messut voisivat olla elämyksellinen tapahtuma, joka tarjoaa hyvää muotoilua kaikilta elämän alueilta. Messuilla voisi designalan toimijoiden lisäksi olla leipomoita, ravintoloita, viinibaareja ja kukkakauppoja. Kodin sisustuksen lisäksi kävijät voisivat inspiroitua myös taiteesta ja muodista.”

Olen iloinen siitä, että Habitaren tämän vuoden teema on sama kuin meidän 60-juhlavuotemme teema: Yhdessä. Toivonkin, että tulevilta messuilta näemme vielä enemmän yhteistyötä eri alojen kesken ja tapahtuman kehittämistä yhdessä tekijöiden kanssa.

Meillä Hakolassa on aina ollut halu tehdä asioita yhdessä. Kutsuimme esimerkiksi viime talvena oman kattomme alle joulukauppaamme myös muiden alojen toimijoita, kuten kahvituottajia, suklaa-artesaaneja ja lasinpuhaltajia. Oman tekemisemme ytimeen kuuluu myös muotoilijoiden ja kädentaitajien välisen yhteistyön vaaliminen, josta olen myös puhumassa Habitaressa perjantaina.

Tulevaisuuden uudenlainen kaupunkikulttuuri, jossa muotoilu on keskiössä, syntyy vain yhdessä tehden, ei yksin puurtaen. Tämä teksti toimikoon manifestina onnellisen muotoilukulttuurin puolesta, jossa hyvä muotoilu kuuluu kaikille – niin lapsille, aikuisille kuin matkailijoille. Jos teemme kaikki yhdessä sen eteen töitä, uskon, että siitä tulee pian totta.

Hakola avaa ovensa Habitaressa 13.–17.9. ja löydät meidät päänäyttelyn vierestä, osastolta 6D20. Annaleena Hakola keskustelee Made By Choicen Sebastian Janssonin, sekä Vaarniin Antti Hirvosen kanssa teemalla ”Miten muotoilu voi pelastaa käsityön?” Habitaressa, Folk-lavalla perjantaina 15.9., kello 11.30–12.

Samalla viikolla 12.–17.9. juhlimme myös Hakola Design Days -viikkoa Hakola Homen kolmessa kerroksessa, Annankadulla. Lämpimästi tervetuloa luoksemme kylään!

KLASSIKKOTUOTTEITA
220,00
2.190,002.410,00
1.780,001.960,00
590,00
2.800,003.100,00
Perusmuotojen ja -värien leikkiä Bauhausin jalanjäljissä

Meillä kaikki suunnittelu lähtee siitä, että uskomme voivamme paremmin arjessamme, kun elämme laadukkaan muotoilun keskellä. Missionamme on luoda pitkäikäisiä klassikoita, jotka kestävät sukupolvilta toisille ja tuovat hymyn huulillemme kotiin saapuessamme.

Lue lisää
Tarvitsemmeko pikadesignia?

Me Hakolassa uskomme siihen, että pikavoittoja ei ole, laatu kyllä maksaa itsensä takaisin. Uskomme, että tuotteistamme muodostuu ajan saatossa klassikoita, jotka ilahduttavat vuodesta toiseen.

Lue lisää
Caring is caring

Mielestäni suurin tehtävämme muotoilijoina on suunnitella tuotteita, jotka kestävät aikaa sekä laatunsa että estetiikkansa puolesta, ja samalla sitouttavat kuluttajat arvostamaan ja huoltamaan tuotetta vuodesta toiseen.

Lue lisää