Hakola Designers: Katariina Laakso

HAKOLA DESIGNERS

Katariina Laakso

Muotoilija Katariina Laakso painottaa suunnittelussaan käytännönläheisyyttä, toimivuutta ja tasapainoisuutta. Hakolan mallistosta löytyy suunnittelijan piirtämä Drop-jakkara, joka on valmistettu kokonaan tuotannon ylijäämämateriaaleista.

Kävimme kylässä Katariinan työhuoneella Käpylässä ja keskustelimme muun muassa muotoilun soljuvuudesta sekä suunnittelijan inspiraationlähteistä: elokuvien lavastuksista ja entisaikojen kalusteista.

Moikka Katariina! Kiitos kun saimme tulla kylään. Esittelisitkö aluksi lyhyesti omin sanoin itsesi, miten kuvailisit itseäsi muotoilijana?

Työskentelen sekä tila- että kalustesuunnittelun parissa. Olen suunnittelijana hyvin käytännönläheinen: oli kyseessä tila tai kaluste, minulle on kaikkein tärkeintä, että se toimii omassa käyttötarkoituksessaan. Toimivuus tarkoittaa minulle monta asiaa: hyvää ergonomiaa, kestävyyttä käytössä ja helppoa huollettavuutta.

Ajattelen, että toimivuuden käsitteen tulisi yltää myös valmistukseen asti. Mielestäni on tärkeää, että suunnittelemieni kalusteiden valmistus on sujuvaa ja materiaalien käyttö järkevää. Pyrin aina suunnittelemaan tuotteita, joiden valmistus on mahdollisimman mutkatonta. 

Miten päädyit muotoilun alalle?

En tiennyt vielä lapsena haluavani muotoilijaksi, mutta minua on jo pienestä saakka kiinnostanut itse tekeminen. Olen esimerkiksi valmistanut nuoresta saakka itselleni vaatteita, jos en löytänyt haaveilemiani tuotteita kaupasta.

Lapsuudenkodissani näytettiin myös itse tekemisen mallia ja isäni valmisti paljon huonekaluja myös omin käsin. Se on näyttänyt sellaista suuntaa, että on ihanaa tehdä itse käsillä ja toteuttaa omaa visiota. Kun tuli aika hakea opintoihin, visuaalinen puoli alkoi kiinnostaa. Opiskelin ensin kaksoistutkintona media-assistentiksi ja sen jälkeen päädyin opiskelemaan muotoilua Turkuun.

Miten päädyit muotoilun alalle?

En tiennyt vielä lapsena haluavani muotoilijaksi, mutta minua on jo pienestä saakka kiinnostanut itse tekeminen. Olen esimerkiksi valmistanut nuoresta saakka itselleni vaatteita, jos en löytänyt haaveilemiani tuotteita kaupasta.

Lapsuudenkodissani näytettiin myös itse tekemisen mallia ja isäni valmisti paljon huonekaluja myös omin käsin. Se on näyttänyt sellaista suuntaa, että on ihanaa tehdä itse käsillä ja toteuttaa omaa visiota. Kun tuli aika hakea opintoihin, visuaalinen puoli alkoi kiinnostaa. Opiskelin ensin kaksoistutkintona media-assistentiksi ja sen jälkeen päädyin opiskelemaan muotoilua Turkuun.

Miten kuvailisit suunnittelemiasi kalusteita ja niiden muotokieltä?

Tähtään aina siihen, että tuote olisi tasapainossa. Se ei tarkoita tasapaksua, vaan tuote voi koostua isoistakin mittasuhde-eroista tai massavaihteluista. Tällöinkin tavoitteeni on kuitenkin, että kokonaisuus olisi aina tasapainoinen ja harmoninen.

Samaa asiaa voi myös kuvata soljumisena. Musiikissa esimerkiksi jokin melodia vain kuulostaa hyvältä ja soljuu kauniisti eteenpäin. Sitä voi olla vaikea jopa kuvailla, että miksi se toimii niin hyvin, mutta usein kyse on jonkinlaisesta tasapainosta ja yhteensopivuudesta.

Minulle on myös hyvin tärkeää, että tuotetta on miellyttävä käyttää. Kun esimerkiksi suunnittelen istuimen, haluan että siinä on oikeasti hyvä istua. Sitä kautta muodotkin monesti muokkautuvat, jotta kalusteet istuvat ihmisen mittoihin.

Kerro työtilasta, kauanko olet työskennellyt täällä ja miten päädyit tänne alun perin?

Päädyin tänne ystäväni Laura Räihän kautta, häneen tutustuin yhteisten töiden kautta ennen kuin päädyin yrittäjäksi. Tulin mukaan noin kuusi vuotta sitten ja olenkin ollut mukana työyhteisössä jo lähes alusta saakka. Meitä on täällä kymmenisen erilaista luovan alan yrittäjää: valokuvaajia, kuvittajia, graafikoita sekä sisustus- ja maisema-arkkitehteja.

Mistä ammennat inspiraatiota suunnittelutyöhösi?

Kiinnitän paljon huomiota elokuvien ja sarjojen lavastuksiin ja inspiroidun niiden miljöistä. Mielestäni on kiinnostavaa seurata, miten eri aikakausien lavastukset on toteutettu, millaisia kalusteita on valittu ja minkälaisia värejä on yhdistelty. Saatan katsoa esimerkiksi joitain juoneltaan puuduttavan tylsiä pukudraamoja, joiden lavastuksella rakennettu maailma on äärimmäisen kiinnostava.

Lisäksi ammennan inspiraatiota myös perinteisestä arkkitehtuurista ja muotoilusta sekä entisaikojen huonekaluista. On kiinnostavaa tutkia aikaisempien tekijöiden tuotoksia ja muotoilun klassikoita ja miettiä, miksi jokin toimii tai ei toimi. Sitä kautta saa myös vahvistettua omaa näkemystä.

On ollut kiinnostavaa uppoutua entisaikojen huonekaluihin, ja olen tutkinut jonkin verran kansanhuonekaluja. Niissä kiehtoo se, kuinka puhtaasti ne ovat tarkoituksenmukaisia: ne on valmistettu sen ajan saatavilla olevista materiaaleista, hyvin vaatimattomin työkaluin.

Kerro Hakolalle suunnittelemistasi kalusteista, miten niiden suunnitteluprosessi eteni ja mitä mieltä olet lopputuloksista?

Idea Drop-jakkaraan lähti puhtaasti Hakolan tehtaalta jäävästä ylijäämämateriaalista. Hukkapaloista muodostui kätevästi jakkara, jollainen Hakolalta puuttui mallistosta. Erilaisia paloja yhdistelemällä löytyi lopulta tasapainoinen yhdistelmä, minkä jälkeen lähdin miettimään raakamateriaalin viimeistelyjä.

Jakkara itsessään on tavallaan hyvin ennalta määritelty tuote, siinä on aina istuinlevy ja jonkinlainen jalka tai jalat. Perusideaa on vaikea mullistaa, mutta mitä yksinkertaisempi tuote on, sitä suurempi rooli on viimeistelyllä. Kiinnitinkin yksityiskohtiin paljon huomiota ja halusin esimerkiksi, että kun jakkaraa katsoo sivusuunnasta, pehmusteessa on pehmeä kaari.

Minulle oli myös tärkeää, että jakkara on pinoutuva, koska sillä on sellainen väliaikaistuimen rooli. Jos jakkaroita on paljon esimerkiksi julkisissa tiloissa tai säilytystilat ovat pienet, pinoutuvuus antaa sille yllättävän suuren lisäarvon. Lopputuloksesta tuli mielestäni tasapainoinen. Vaikka jakkara on jämäkän oloinen ja kädessä tuntuva, se ei ole silti yhtään raskaan näköinen, vaan siinä on ilmavuutta ja kepeyttä.

Kerro Hakolalle suunnittelemistasi kalusteista, miten niiden suunnitteluprosessi eteni ja mitä mieltä olet lopputuloksista?

Idea Drop-jakkaraan lähti puhtaasti Hakolan tehtaalta jäävästä ylijäämämateriaalista. Hukkapaloista muodostui kätevästi jakkara, jollainen Hakolalta puuttui mallistosta. Erilaisia paloja yhdistelemällä löytyi lopulta tasapainoinen yhdistelmä, minkä jälkeen lähdin miettimään raakamateriaalin viimeistelyjä.

Jakkara itsessään on tavallaan hyvin ennalta määritelty tuote, siinä on aina istuinlevy ja jonkinlainen jalka tai jalat. Perusideaa on vaikea mullistaa, mutta mitä yksinkertaisempi tuote on, sitä suurempi rooli on viimeistelyllä. Kiinnitinkin yksityiskohtiin paljon huomiota ja halusin esimerkiksi, että kun jakkaraa katsoo sivusuunnasta, pehmusteessa on pehmeä kaari.

Minulle oli myös tärkeää, että jakkara on pinoutuva, koska sillä on sellainen väliaikaistuimen rooli. Jos jakkaroita on paljon esimerkiksi julkisissa tiloissa tai säilytystilat ovat pienet, pinoutuvuus antaa sille yllättävän suuren lisäarvon. Lopputuloksesta tuli mielestäni tasapainoinen. Vaikka jakkara on jämäkän oloinen ja kädessä tuntuva, se ei ole silti yhtään raskaan näköinen, vaan siinä on ilmavuutta ja kepeyttä.

Mikä sinua inspiroi luovan alan kentällä juuri tällä hetkellä?

Olen inspiroitunut tietynlaisesta hitauden vaalimisesta – siitä ettei kaiken tarvitse tapahtua mahdollisimman tehokkaasti ja isolla voittomarginaalilla. Tuotteet, joista näkyy, että ne on tehty ajan kanssa, kiehtovat. Hitaus linkittyy myös vahvasti vastuullisuuteen, jossa näen, että suunnittelijoilla ja valmistajilla on suuri rooli. Haluan oppia siitä koko ajan lisää ja saada sen isoksi osaksi omaa tekemistäni myös tulevaisuudessa.

KATARIINA LAAKSON SUUNNITTELEMIA TUOTTEITA:

220,00